Grasse, Frankrijk

Vandaag ga ik het over iets anders hebben dan over parfum. Vandaag ga ik het hebben over een Franse stad. Ik ga het hebben over Grasse. Grasse ligt in het zuiden van Frankrijk. Dit is de belangrijkste stad voor de parfumindustrie. De stad heeft de drie oudste parfumhuizen, Galimard, Moulinard en Fragonard.

Hieronder zie je een kaart van de Franse Riviera. Hierop zie je waar Grasse ligt.


Dit is Grasse. Hieronder zie je een foto van de stad.

In de 17e eeuw was hier een succesvolle leerindustrie. Met deze industrie kwam ook de geur van leer waar de Franse bourgeoisie niet zo dol op was. Een parfumeur uit Grasse maakte daarop geparfumeerde lederen handschoenen voor de koningin van Frankrijk, Catharina de Medici. Hierna was de parfumindustrie in Grasse een feit.

Chanel, Dior en Hermès gebruiken bloemen van Grasse voor hun parfums. Als er in Franse parfums bij de parfumnoten lavendel staat, mag je er zeker van zijn deze lavendel van Grasse komt. Hieronder zie je een foto van een lavendelveld in Grasse.


Met het mediterrane klimaat is dit een perfecte plaats om lavendel te kweken.

Er wordt ook jasmijn in Grasse gekweekt. Dit gebeurt al sinds de 16e eeuw toen de Moren dit meebrachten op hun reizen. Er is zelfs een jaarlijks festival in augustus, genaamd La fête de jasmin of het feest van jasmijn. Hieronder zie je een foto van jasmijn in Grasse.


Je ziet jasmijn hier geplukt worden. Leuk weetje: het is een van de parfumnoten van J’adore van Dior waar ik enkele weken geleden een review van deed.

De laatste bloem die ik hier vermeld is de meiroos. Als je in de parfumnoten roos uit Grasse of Grasseroos tegenkomt dan bedoelt men meiroos. Zoals de naam doet vermoeden, bloeit deze roos in mei. Hieronder zie je een afbeelding van zo’n meiroos.


Leuk weetje: deze bloem is een van de parfumnoten in Miss Dior absolutely blooming. Het is één van mijn lievelingsparfums. Deze zal ik zondag bespreken.

Ik hoop dat je het interessant vond om dit te lezen. Tot volgende keer.

Anjana

 

Populaire posts van deze blog